Byrån

 

Advokatbyrån

Advokatbyrån Bengt Bråstad AB grundades 2002. Såväl företag som privatpersoner anlitar byrån, främst inom civilrätt. Advokat Bengt Bråstad har stor erfarenhet av domstolsprocesser och håller hög tillgänglighet för att med kort varsel kunna hjälpa Dig eller Ditt företag i brådskande ärenden.

Advokatbyrån förmedlar rättsskydd och rättshjälp.

Vid kontakt med byrån per mejl eller telefon kan Du få en kortare kostnadsfri rådgivning. Ofta utmynnar denna fösta kontakt i att Ditt problem kan lösas per telefon. Ibland rör det sig dock om mer komplicerade frågor som varken kan eller bör lösas per telefon. Vid sådana fall brukar jag föreslå besök på mitt kontor för genomgång av ärendet. Vid första besöket får vi även utreda möjligheterna till rättsskydd och rättshjälp samt arvode.

Om Du har ett problem som jag inte kan hjälpa Dig med kan jag vanligtvis rekommendera någon kollega som Du kan vända Dig till för vidare rådgivning. Ibland handlar det om att jag inte är verksam inom det område som Du behöver hjälp med och ibland handlar det om att jag känner andra inblandade personer och av den anledningen är förhindrad att hjälpa Dig.

Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd

Advokatsamfundet har inrättat en Konsumenttvistnämnd, med uppgift att pröva tvister mellan konsument och advokatbyrå. Konsumenttvistnämnden ska pröva tvister mellan konsument och advokatbyrå angående tjänst som advokatbyrån har tillhandahållit konsumenten.
Med konsument avses i detta sammanhang fysisk person, som agerar för ändamål som faller utanför närings- eller yrkesverksamheten. Om du som klient är missnöjd med den tjänst som advokatbyrån har tillhandahållit dig uppmanar vi dig att så snart som möjligt kontakta oss för att diskutera frågan och tillsammans försöka hitta en lösning i samförstånd.
Om en sådan samförståndslösning inte kan nås har du som är konsument möjlighet att få en tvist prövad av Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd, en godkänd nämnd för alternativ tvistlösning enligt lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden. För att prövning ska kunna påkallas måste konsumenten vända sig till Konsumenttvistnämnden inom ett år efter det att klagomålet skriftligen framställdes till advokaten.

Mer information om konsumenttvistnämnden finns på www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden

Postadress: Box 27321, 102 54 Stockholm

Mailadress: konsumenttvistnamnden@advokatsamfundet.se

Telefon: +46 (0)8 459 03 00

Byrån har kontor på Dalagatan i Stockholm.

DSC02916